torsdag 29. januar 2009

La Chance - Kinesisk lykkearmbånd


De har blitt en trend blant kjendiser og "vanlige" folk. La Chance armbåndene er håndmalt, og består av 12 dyr som er satt i en spesiell rekkefølge. Orginalversjonen av La Chance får man kjøpt på gullsmeder til noen tusenlapper, men man får også kjøpt billigere utgaver. På hobbybutikken selger de ferdiglagde, og sett til å lage selv. Jeg har også sett noen på Lene V. Selv har jeg to stykker (ikke fra gullsmeden), ett i svart som jeg fikk til jul, og ett med farger som jeg har laget selv. Egetlig var det vel ment til mamma, men jeg tok det i bruk selv. xD Er veldig fornød! Vet ikke akkurrat om de bringer lykke, men jeg synes de er spesielle, men fine. Jeg gidder ikke bruke flere tusen på sånne fra gullsmeden, da. Da nøyer jeg meg heller med billigvarianten.

Her er historien bak:

En gammel myte forteller at Buddha ba alle verdens dyr på fest i sitt rike for å gjenetablere verdens orden. Det var bare tolv dyr som møtte opp, og for å belønne deres lojalitet, oppkalte Buddha et år etter hvert av dem. I følge myten ankom dyrene i en bestemt rekkefølge, og denne rekkefølgen avslører noe om dyrenes natur. Det sies at da rotta fikk sin invitasjon til Buddhas fest, lurte den katten ved å si at de skulle ta seg en lur og senere vekke hverandre slik at de skulle komme først til Buddha. Katten stolte på rotta og sovnet med en gang. - Men rotta, slu som den var, gjemte seg i oksens øre fordi den visste at oksen alltid våknet tidlig. Og som ventet våknet oksen ved daggry og ga seg avsted til Buddha. Da Buddhas palass kunne skimtes i det fjerne, sprang rotta ut av oksens øre, pilte avsted og kom først til Buddha. Deretter kom oksen, tigeren, haren, dragen, slangen, hesten, geita, apen, hanen, hunden og grisen.

Katten forsov seg selvfølgelig, og kom aldri til Buddha.
Dette er grunnen til at katten ikke har noe år oppkalt etter seg.
-og katten og rotta er fortsatt fiender den dag i dag....

Lykkelig over at de hadde godtatt hans innbydelse viste Buddha sin takknemmelighet gjennom å forære vært enkelt dyr et eget år oppkalt etter deres eget navn. Dessuten skulle alle mennesker som ble født i disse årene arve dyrets egenskaper. I motsetning til den vestlige astrologien, som bygger på solens og stjernenes baner bruker kineserne månesyklusen. Hver månesyklus består av 12 måneder, pluss en ekstra måned som kommer hver trettende syklus.

På grunn av denne trettende syklusen kommer aldri det kinesiske nyttåret på samme dag.




Mine armbånd



Har du kineskiske lykkearmbånd? Tror du at de bringer lykke?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar